SOCIAL MEDIA

maanantai 16. syyskuuta 2019

Haastattelu ja kuvaukset Anna lehdelle


Parisen viikkoa sitten sain viestiä Anna lehden toimittajalta, joka oli halukas tekemään haastattelun. Haastattelun aihe koski blogikirjoitustani absolutismista, Kuusi vuotta absolutistina. Julkaisin tämän blogissani 20.8 ja se herättikin suuresti keskustelua facebookissa ja sai huiman määrän lukijoita.

Lupasin antaa haastattelun ja sovimme ajankohdan. Sovittu haastattelu ajoittui juuri siihen kohtaan, kun olin yllättäen joutunut sairaalaan. Tilanne oli kuitenkin hyvin hoidossa siinä kohden, joten pidimme sovitun haastattelun siitä huolimatta.

Kuvaukset oli sovittu kuvaajan kanssa heti seuraavalle päivälle ja saimme pidettyä nekin, koska pääsin edeltävänä iltana pois sairaalasta ja vointi oli sen verran parantunut. 


Kuvaukset pidettiin täällä Ylöjärvellä ja koko perhe lähti mukaan. Mies siirtyi kuitenkin tyttöjen kanssa viereiseen puistoon ja poika jäi kuvauksiin mukaan. Poika on myös innokas valokuvaaja ja ottikin muutamia kuvia kuvausten aikana. Kuvista jäikin kivoja muistoja säilöön.

Päivä oli alkanut viileästi, joten valitsin asuuni paksun, lämpimän neuleen, pitkät housut ja hatunkin. Päivän edetessä lämpö kuitenkin nousi ja ulkona olisi pärjännyt vaikka t-paidalla. En kuitenkaan lähtenyt enää muuttamaan asua vaan päätin, että näillä mennään. Onneksi rannassa kävi kuitenkin edes pieni tuulenvire.

Kuvauksissa oli hauskaa ja rento tunnelma. Ei tarvinnut jännittää ollenkaan.






Poika sai vielä kuvausten lopuksi kokeilla kuvaajankin kameraa. Hän lupasikin lähettää meille tuon kuvan vielä jälkeenpäin. Taitavasti poika otti kuvia myös tällä meidänkin kameralla, eikö?

Haastattelu julkaistiin eilen illalla.
Tästä linkistä pääset lukemaan haastattelun Anna.fi sivustolle:

Mukavaa alkanutta viikkoa!






perjantai 20. heinäkuuta 2018

Viisi vuotta absolutistina. Elämä ilman alkoholia.


Nykypäivänä on jo ehkä hieman helpompaa olla absolutisti sosiaalisissa tilanteissa ja tapahtumissa. Vai onko? Viisi vuotta sitten minä luovuin alkoholista kokonaan. En ole koskaan ajatellut, että olisin välttämättä koko loppu elämäni ilman alkoholia, mutta viisi vuotta on nyt kulunut kun viimeksi olen juonut kulaustakaan alkoholia.

Nuoruudessa kävin kyllä usein tyttöjen kanssa yökerhoissa tanssimassa ja juomassa drinkkejä, mutta jossain kohdin se ei vain enää kolahtanut. Alkoholista tuli yhä enemmän vain negatiivisia vaikutuksia elämääni. Toki myös vanhemmuuden myötä alkoholin käyttö väheni huomattavasti enkä koskaan ole edes ruoan kanssa juonut lasillista lasten läsnäollessa.

En toki tuomitse etteikö ruoan kanssa voisi ottaa esimerkiksi lasillista viiniä tai saunan jälkeen yhtä olutta. Itse en vain näin ole koskaan halunnut tehdä. Tämä ehkä siksi ettei lapsuuden kodissani koskaan ole käytetty alkoholia missään tilanteissa.

Alkuun moni ei tuntunut ymmärtävän päätöstäni kieltäytyä alkoholista ja ensimmäiset ajatukset monilla olikin, että olenko raskaana. Ihmiset joita harvemmin tapasin, kysyivät jopa onko minulla ongelmia alkoholin kanssa kun en halua edes yhtä ottaa.

Oli todella turhauttavaa joutua usein selittelemään sitä miksi halusin kieltäytyä alkoholista.
Enää ei sitä ongelmaa ole kun vuosia on kulunut jo useampi. Toki välillä joku saattaa kysyä aionko olla loppu elämäni absolutisti. Tuohon en tietenkään voi vastata, kuka tietää. 

Itselleni oli ehkä rankempaa se henkinen krapula kuin fyysinen pahoinvointi. Minulle tuli joka kerta aivan hirveä morkkis ihan ilman minkäänlaista syytäkään.

Alkoholi myös sai aikaan henkistä pahaa oloa ja lisäsi masentuneisuutta sekä ahdistuneisuutta.
Hetkellisesti tietenkin se toi iloisen mielen ja hyvän olotilan, mutta tosiaan seuraavina päivinä alkoholin nauttimisesta olo oli aina ihan hirveä etenkin henkisesti.

Silloin kun menetimme meidän tyttären, en edes olisi uskaltanut etsiä lohtua alkoholista. Olin muutoinkin todella masentunut ja ahdistunut. Pelkäsinkin, että jos tuosta olo vielä pahentuu, olisin varmasti sen jälkeen sairaalahoidossa. Myös lääkärit tästä varoittelivat ettei kannata ottaa alkoholia kun mieli on todella järkkynyt. Se saisi aikaan todella paljon pahaa mielenterveydelle ja veisi surun entistä syvemmälle.

Moni ehkä hakee alkoholista lohtua juuri silloin kun tuntuu siltä, että elämä kaatuu päälle tai on aika ottaa pieni irtiotto maailmasta ja stressistä. Joillakin se saattaakin ehkä toimia, mutta ei kaikilla.
Myös masennukseen tai muihin mielenterveysongelmiin haetaan toisinaan apua alkoholista.

Hetkellisesti se toki saattaa toimia, mutta pidemmällä aikavälillä se vain lisää ja voimistaa oireita. Näin saattaa myös lähteä kierre joka joidenkin kohdalla saattaa hyvinkin johtaa riippuvuuteen.
Ihmiset ovat hyvin erilaisia ja vaikutukset ovat aina niin erilaisia jokaisen kohdalla.

Toki alkoholi tunnetusti liitetään myös hauskanpitoon. Joillekin saattaa tullakin ajatus ettei hauskaa voi olla ilman alkoholia. Tottakai se siltä voi tuntua mikäli usein on tottunut liittämään alkoholin mukaviin ja hauskoihin tekemisiin.

Kaikki terveydelliset syyt ovat hyviä syitä kieltäytyä alkoholista, etenkin siitä humalanhakuisesta. Myös ulkonäkö ja sen muuttuminen alkoholin käytön myötä oli usein mielessä.

Nykyisin nautin silloin tällöin lasin tai pari alkoholitonta kuohuvaa.

Oletko sinä karsinut tai kenties luopunut kokonaan alkoholista? Vai ollut jopa aina ilman?
Mitkä asiat vaikuttavat tai ovat vaikuttaneet sinun päätökseesi?

Mukavaa viikonloppua!

-Marjut-

Löydät minut facebookista:
Art LilyKristin I M.Hartikainen

Seurata voit myös instagramissa:
@m.hartikainen

YouTube:
Art LilyKristin I M.Hartikainen

Instagramissa tililläni on nyt myös arvonta käynnissä jossa palkintona kaksi ranneketta Särkänniemeen.